lördag 17 mars 2012

Världens sämsta mamma



Usch idag har det inte varit någon rolig dag. Även att Mio sovit hela natten i sitt rum så att jag varit utvilad så har all trots varit för mycket. Han har varit arg hela dagen. ALLT är fel och går fel och han vill inte ha hjälp för han "kan själv! och när det ändå inte går blir han så frustrerad att han skriker ännu mer och när jag lugnt och pedagogiskt försökt hjälpa, prata och lugna och det inte har någon verkan så tappar jag humöret och då skriker jag på honom att inte skrika! Jättebra... eller inte! Och när jag blivit arg på honom blir jag arg och ledsen på mig själv för att jag blev arg och tappade tålamodet och så känner jag mig som världens sämsta och hemskaste mamma :(


Det bästa med dagen var läggningen då jag efter sagostunden i sängen höll om honom tills han somnade (tog väl 2 min) och passade på att ligga några minuter extra och bara lukta och gosa in mig hos honom. Jag älskar ju den där trotsungen! Men kanske jag är för hemsk för att han ska älska och känna sig trygg med mig? Tanken svider värre än eld.


Efter varje sådanhär trotsdag säger jag till mig själv att jag ska bli en bättre mamma men hur gör man?

2 kommentarer:

ami sa...

Åh, vännen. Alla har vi mindre bra dagar. Här hemma hos oss dyker de upp lite då och då. Visst känner man sig hemsk, för man ska vara den som kan hantera allt, vara förnuftig, vara den som orkar allt, vara föräldern.

Läste dock någonstans att man inte behöver vara Världens bästa mamma varje dag, man kan ha en mindre bra dag ibland också. När de små växer upp kommer de ändå komma ihåg alla bra dagar, allt mysigt och roligt man har gjort tillsammans. Den tanken värmer mig, och skänker mig hopp.

Och du, du är en jätteunderbar person och mamma!
kraaaaaam!!!!

Hokori sa...

Tack <3 det kändes skönt att höra!